Persoonlijk had ik er nog nooit van gehoord: Psoas.
Ik las het voor het eerst in het boek van David Bercelli over TRE.
Videos hierover vind je op de videopagina.
Aangezien er erg veel te vertellen is over de PSOAS zal ik dit onderwerp over meerdere blogs verdelen.
Maar wellicht is het interessant om eerst mijn blog te lezen Fysieke pijn is vaak opgeslagen emotionele pijn.
Dit is een goede inleider voor dit blog. Je zal het nog beter gaan begrijpen.

Ik heb er een filmpje over gemaakt die je hieronder kunt bekijken.
Het blog gaat door onder de video.

Psoas verbindt  boven- met onderlichaam

De Psoas is de spier die het bovenlichaam met het onderlichaam verbindt.
Hij begint zo ongeveer rond je taille en gaat door door je bekken heen naar de binnenkant van je bovenbeen.
In weze stelt hij je in staat om je heupen te kunnen buigen, je romp voorover te buigen en je benen op te tillen.
Een erg belangrijke spier dus, die centraal staat voor heel wat bewegingen.

Psoas trekt samen bij gevaar

Als er een gevaarlijke situatie is, dan “verstrak” je.
Je ademhaling wordt oppervlakkiger en versnelt.
Je hart gaat sneller kloppen.
Het brein stuurt een signaal en het lichaam maakt cortisol aan.

Deze processen lopen én tegelijkertijd én vullen elkaar aan.
De psoas trekt samen.
Je kunt dit voor je zien als een egel die oprolt.
In je buik liggen namelijk de belangrijkste organen die de beste bescherming nodig hebben.
Want als je daar gewond raakt, is het risico dat je het niet overleeft groot.

Chronisch aangespannen Psoas veroorzaakt fysieke klachten

Als we chronische stress hebben, spannen we dus onbewust continu de Psoas aan.
Je organen raken in de knel. Je nieren en bijnieren liggen tegen de Psoas aan en je blaas en darmen liggen er voor.
Je kunt je dus voorstellen wat er gebeurt als dit continu aangespannen is.
Er is minder ruimte waardoor je organen minder goed kunnen functioneren.

Pijn bij beweging

Daarnaast zorgt een gespannen Psoas ook dat je minder goed kunt buigen bijvoorbeeld.
Je wordt strammer in je heupen en je benen gaan pijn doen.
Als een Psoas aan één kant meer gespannen is dan de andere kant, kan er scheefstand ontstaan.
Daarnaast word de pijn en stijfheid in je rug steeds erger.
Het advies luidt: “buikspier oefeningen”, waardoor de klachten vaak alleen nog maar toenemen.

Slechte buikademhaling

Een ander gevolg is dat het het middenrif verkrampt raakt.
Dit heb je weer nodig om goed en diep adem te kunnen halen.
Een oppervlakkige ademhaling veroorzaakt namelijk weer vele andere klachten, zoals vermoeidheid,
hyperventilatie, waakzaamheid, aangespannen spieren etc.
En zo is de cirkel rond.

Het brein en lichaam beïnvloeden elkaar

We weten allemaal dat ons brein zorgt voor de vecht- vlucht modus.
Dat het het lichaam in staat stelt om dát te doen wat onze kans op overleving vergroot.
Echter, het lichaam stuurt op zijn beurt OOK een signaal naar het brein!
En dat is iets, waar we geen rekening mee houden of waar je weinig over leest of hoort.

Als mens zijn we evolutionair niet gebouwd om de hele dag te zitten.
Zoals ik al heb uitgelegd zorgt de Psoas er voor dat je je been kunt heffen.
In ons huidige bestaan zitten we een groot deel van de dag.
De Psoas is altijd in een “verkorte” houding.

Deze fysieke houding zorgt voor een signaal naar het brein dat dit vertaalt als een “gevaar” en gaat dan
cortisol aanmaken om je lichaam in staat te brengen om te kunnen vechten of vluchten.
En zo is ons hedendaags bestaan óók een extra belasting voor onze fysieke én mentale gezondheid.

In  de relatie tussen Psoas en trauma – deel 2: de klachten vertel ik meer over de verschillende soorten klachten die een gespannen Psoas kunnen veroorzaken.
Wellicht herken je het.

 

 

 

 

 

5 Comments
  1. Veel herkenning.
    Wist niet van het bestaan van de Psoas spier. Het is goed dat er k je informatie lees en je filmpjes heb gezien en gehoord.
    Ben benieuwd naar het vervolg …

    1. Hallo Josien, ik wist het dus ook nooit. En voor mij geldt: als ik het “snap” dan weet ik ook beter wat ik er aan kan doen, wat ik zelf kan doen en wat ik heb te accepteren. Er is gewoon zoveel wat ons niet vertelt wordt….jammer is dat! Want het kan zoveel ellende schelen. Sterkte met alles en deel 2 heb ik zojuist geplaatst. Deel 3 begin volgende week.

  2. Hallo Bianca, ik herken de beschreven klachten en al jaren rol ik met een tennisbal over deze spieren voor dit soort pijnlijke punten. Het is inderdaad zeer pijnlijk maar het verlicht wel de pijn en ik kan erdoor gewoon blijven lopen. Een tennisbal is wat harder maar wel effectiever.
    Ik hoop u hiermee ook geholpen te hebben. Bedankt voor deze uitleg, nu snap ik het wel beter. Ik heb PTSS van ernstige geweld , zedenmisdrijven en vooral van de hulpverlening erna. Mijn PTSS van deze 3 ernstige dingen moet ik alleen verwerken en dat ik vaak best zwaar. Maar ik ben dan ook wel een ijzersterke vrouw. Met vriendelijke groet, Johanna Keuter

    1. Hallo Johanna, ja een tennisbal kan ook. Hoe kleiner en harder, hoe dieper hij komt. En het is ook makkelijker op plaatsen waar je niet met een roller kan komen. En je kan er mee tegen een muur of deur oid gaan staan. DAnk voor je aanvulling en goed dat je dit zelf zo aanpakt!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *