Vage klachten

Al van jongs af aan kamp ik met allerlei “vage” klachten:
Spierklachten in rug, nek, schouders, bekken.
Ontstekingen en pijn in mijn buik: nieren, darmen, maag.
Altijd maar moe en weinig energie.
Snel geblesseerd raken, een hartslag die op hol slaat met ook maar minimale inspanning.

De huisarts kan doorgaans niets vinden.
Sporten lijkt een averechts effect te hebben.
Fysiotherapie zet geen zoden aan de dijk.
De hele wereld lijkt dingen “gewoon” te kunnen doen, maar ik niet.
Terwijl ik in principe “niets mankeer” en een super gezond lijf heb.

En toch blijven de klachten.
Ze gaan niet weg, sterker nog, ze worden steeds erger.
En hoe ouder ik word, hoe minder mobiel ik word: LETTERLIJK & FIGUURLIJK!

Elke dag leven met pijn

Simpele klachten veranderen uiteindelijk in chronische klachten.
Elke dag leven met pijn. ELKE DAG!
Pijn, zonder dat daar ook maar een oorzaak voor gevonden wordt.
Fysieke pijn geeft ook weer mentale stress.
En als je eenmaal dáár in zit, dan zit je in principe gevangen.
Het is een neerwaartse spiraal. Erg frustrerend!
En ja, hoe moet je dit doorbreken?
WAAR BEGIN JE DAN?

Dit is al heel lang mijn dagelijks leven.
Buiten de pijn en vermoeidheid, ontmoedigt het mij ook.

De foamroller: simpel maar doeltreffend

Laatst ging ik finaal door mijn rug en kon ik nog amper lopen.
De fysio bleek al over alle behandelingen te zijn.
Hierdoor kreeg ik ook nog eens een naheffing van 100 euro.
Een rekening die ik eigenlijk helemaal niet kan betalen.
Hulp van buitenaf was dus geen optie meer.
Ik MOEST dit dus wel zelf oplossen!

En toen kwam de foamroller in beeld.
Ik had vlak hiervoor een online try-out cursus gedaan waarin die dame het over de foamroller had gehad.
Zij had een tijd getraind in Thailand om wedstrijden te boksen.
Hele dagen fanatieke en intensieve trainingen.
Ja, dan heb je wel spierpijn.
Om dan de volgende dag toch weer mobiel te kunnen zijn, ging zij na de training met de foamroller aan de slag.
Het idee is dat je de pijnlijke plek op zoekt en daar met je foamroller op blijft “liggen”.
Dat doet echt ongelofelijk veel pijn. Je hebt je ademhaling nodig om dan je spieren meer los te laten en te laten ontspannen. Door de prikkel gaat die spier ontspannen waardoor het weer gaat stromen en de opgeslagen afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.

Foamrollen is ook een “mentaal” iets

Plots herinnerde ik me weer dat ik al jaren een foamroller in huis had.
Maar wist nooit zo goed wat ik er mee moest.
Want het doet zeer!
En wat is je reactie als iets pijn doet?
Je gaat er van weg.
Dat is een zeer menselijke en logische reactie.
Doordat ik het die dame had zien doen en ook haar uitleg en verklaring had gehoord, dacht ik:
‘Klinkt logisch, laat ik dat maar eens proberen.
Heb niets te verliezen, alleen maar te winnen.’

En zo begon ik langzaam maar zeker de foamroller te gebruiken.
Het was wel wennen in het begin.
En het heeft me echt wel zeer gedaan. Het resultaat loog er echter niet om.
Binnen twee weken was ik weer totaal mobiel!!! Echt ongekend!

Opgeslagen emotionele pijn

Kort daarna ben ik hem ook gaan gebruiken voor een plek waar ik altijd enorm last van heb.
Een plek die mij echt invalideert.
Waar geen “verklaring” voor te vinden is.
Na een korte wandeling of op een meditatie kussen zitten voelt het alsof mijn middenrug in stukken breekt.
Alsof ik 100 stokslagen heb gehad.
Mijn rug voelt dan gebroken en ik kan nog amper ademhalen.
De methodes die anderen adviseren om tot “rust” te komen, werken bij mij dus averechts en veroorzaken helse pijnen.

Ik ben met de roller ook op die plek gaan liggen.
Kan met geen pen beschrijven wat er toen met mij gebeurde.
De tranen liepen over mijn wangen.
Ik begon heftig te trillen en mijn kaken begonnen te klapperen.
En angst! Er kwam zoveel angst naar boven.
Mijn eerste reactie was snel overeind komen en die roller in de container te smijten.
Maar toen herinnerde ik me dat je blootstellen aan je angst, exposure, juist enorm kan helen.
Dat het niet aangaan en vermijden, het probleem alleen maar vergroot.

En dus deed ik mijn best om er bij te blijven.
Mezelf tot rust te manen.
Diep adem te blijven halen en te zeggen dat het oké was.
Rationeel begreep ik het niet, maar ik besefte wel dat dit een plek was waar blijkbaar oude emotionele pijn zat opgeslagen.

Rustig…

Ik heb het rustig opgebouwd. Eerst met allemaal kussens als ondersteuning en zachtjes bij beetje steeds minder steun.
Elke keer opnieuw de tranen, het beven, het trillen, de angst.
Elke keer opnieuw dacht ik dat ik verlamd zou raken en nooit meer op zou kunnen staan en lopen.
Telkens weer sprak ik mezelf moed in. Observeerde ik mijn gedachten over het trillen en het beven.
Ontdekte ik dat juist de “waarde” die ik gaf aan mijn lichamelijke sensaties maakten dat ik zou moeten “weg gaan” en dus moest gaan dissociëren.
Die grens van HIER blijven of WEG GAAN is flinterdun, maar ik heb hem wel beter leren ontdekken.

Ik heb een filmpje gemaakt over mijn ervaring met de foamroller.
Die zie je hieronder.
Het blog gaat onder de video verder…

 

Het verhoogt je zelf vertrouwen

Met de foamroller werken reikt enorm diep.
Je hebt er niemand voor nodig.
Je moet dit helemaal ZELF doen.
Dat is aan de ene kant super eng en vereist ook doorzettingsvermogen en discipline.
Anderzijds geeft het ook zoveel eigen kracht en verhoogt het je zelfvertrouwen.

Het is ook gebaseerd op het zelfherstellend vermogen; fysiek en mentaal.

Niet de makkelijkste weg, wel de kortste weg.
Mij leert het dat niemand of niets mij zal helpen of helen.
Dat zal ik ZELF moeten willen en ZELF moeten doen.
Wel of niet met anderen als ondersteuning.

Herken jij fysieke pijn wat altijd maar “vaag” is.
Zou het misschien emotionele pijn kunnen zijn? Opgeslagen trauma?
En wat doe jij er aan?
Zou jij hier voor open staan?
Zelf dwars door de pijn heen, met of zonder begeleiding?

Check het filmpje.
Ik ga hier de komende tijd zeker meer over delen want er is veel over te vertellen!
En je weet: de eerste stap om je PTSS de BAAS te worden is HERKENNEN!
Want pas dan kan je een betere beslissing nemen!

32 Comments
  1. Ha Bianca, mooie uitleg over je ervaringen met de foam roller! Mijn ervaringen zijn vergelijkbaar.
    Onlangs heb ik naast mijn foam roller een acupressuur matje gekocht (via Ali express). De werking is vergelijkbaar met de foam roller, het gaat om ontspanning in het ongemak of in de pijn.
    Wilde dit met je delen, misschien heb je er ooit iets aan.
    Complimenten met je site!
    Grtz Sander

    1. Dank je Sander. Matje ken ik inderdaad. Zelf kreeg ik daar enorm veel jeuk van en bleef ik heel lang krabben. Maar dat is lang geleden dus het is de moeite waard om dat weer eens te proberen. Je moet dan inderdaad erbij blijven en ontspannen. Het verschil met een foamroller echter is dat je hier op een specifieke pijnlijk en vaste plek blijft zitten. Het sensatie is echt anders. Meer plaatselijker, zeg maar. Maar het matje is wat je zegt wel enorm goed om te ontspannen EN om de boel door te laten stromen. Alle punten worden aangepakt in principe. Ik ga het snel weer eens proberen!

  2. Mooi om dit te lezen. Het klinkt voor mij een beetje als Yin Yoga. Na mijn opname bij Psytrec ben ik daar ook mee begonnen.
    Maar zou het eigenlijk nog vaker moeten/willen doen. Misschien is zo’n rol voor mij dan toch ook wel ene goede optie.
    In elk geval dank voor het delen!

    1. Dank je Ellen. En ja YIN yoga, mooi die vergelijking. Was ik zelf nog niet opgekomen. Maar daar moet je ook naar de pijn en blokkade ademenen en erbij blijven.

  3. Dankjewel voor deze tip Bianca.! Ik had al jaren zo’n foamroller maar wist ook niet goed wat ik ermee moest. Ik heb al meer dan 30 jaar pijn in spieren en bindweefsels. Jaren geleden diagnose fibromyalgie gekregen. Alle therapieen geprobeerd, sommige hielpen wel maar dan zou ik er een onderhoudsabbonnement op moeten nemen. Doe al jaren aan Pilates, Yinyoga en Salsadansen maar houd pijn. Ben nu al een half jaar thuis van mijn werk wegens burnout en ptss. Krijg hiervoor o.a. EMDR en ook ga ik naar een natuurgeneeskundig therapeut. Gisteravond heb ik de oefeningen met de foamroller uitgeprobeerd en vanmorgen voelde ik me een stuk soepeler dan anders! Dus zojuist weer met de foamriller in de weer geweest, ben benieuwd hoe het morgenochtend gaat….

    1. Wauw! Gelijk aan de slag. Dat doet me aan mezelf denken. Doet zeer he! Maar je zult merken dat als je het regelmatig doet het steeds minder zeer gaat doen en je soepeler wordt. Hou me op de hoogte. Benieuwd hoe het gaat. Inspirerend ook dat je er gelijk mee aan de slag gaat!

  4. Hai Ellen…ik heb jou filmpje bekeken en ik zit ook met een vreselijke pijn aan mijn been. Ik zit ook te denken om zo een foamroller aan te schaffen maar mijn vraag is, lig je alleen op de roller of laat je die ook bewegen?

    Ik ben blij voor je dat het nu beter met je gaat..❤️

    1. Hoi Mariska, Er zijn mensen die erover heen rollen. Zelf rol ik naar een pijnlijk punt toe en blijf er dan opliggen. Ik probeer er net zo lang naar toe te ademen tot dat ik voel dat ik over de rol of in de rol begin te zakken. Bij bepaalde plekken op mijn rug lukt dit nog steeds niet. Maar ik kan er nu wel veel beter en langer bij blijven. Het is een kwestie van oefenen, ademenen, loslaten en geduld. En vooral het laatste is iets wat ik niet overvloedig heb….hahaha

  5. Sorry Bianca ik heb je naam verkeerd geschreven… echt balen!

    1. Dat is echt niet erg hoor! Gebeurt mij ook zo vaak! Don’t worry….

  6. Bedankt voor hè inspirerende verhaal. Ik heb zelf nu ook beetje vergelijkbare klachten zoals jij ze beschrijft. Een hele band in mijn rug en het minste of geringste kramp waardoor je niet vrijuit kunt ademen. Fysio helpt niet want de pijn zit dieper en daar komt zij niet bij. Foam roller klinkt fijn, die ga ik zeker proberen.

    1. Die band onderin je rug komt vaak ook doordat je bekken gebied helemaal verkrampt is. Tenminste bij mij. Ik heb heel veel bij mijn bil echt veel pijn en kramp gehad en dat ging maar niet weg. Als je daar met de foamroller op gaat liggen, dan zal je merken dat je daar heel snel resultaat zult boeken. En daarmee blijf je weg van werverls etc. Maar ik moet er echt nog eens een extra blog over gaan schrijven. Ga ik ook doen, maar weet nog niet wanneer. Want dat is nog niet zo 1 2 3 gedaan….

      1. Hallo, top je blog. Uit persoonlijke ervaring onderstreep ik je visie. En zie dat ook weer terug bij mijn cliënten. Band in je rug wijst vaak op spierknopen in buikspieren. Veelal zijn dat opgekropte emoties waarvan verdriet de belangrijkste. Hgr Marcel

        1. Dank voor je reactie. Altijd goed dat een professional dit ook onderstreept. Mag ik je vragen wat jij jouw clienten dan adviseert?

  7. Hoi Bianca,
    Ik herken de emotionele pijn die vast zit in mijn lijf mijnnek schouder onderrug knie voeten handen en ga zo maar door… Mijn vraag is hoe kan ik de foam roller voor handen voeten schouder enz gebruiken.

    1. Hoi Anit, ik ben geen fysio dus ik kan je niet helpen hoe je hem exact moet helpen. Probeer anders eens via youtube te kijken of je daar iets over kunt vinden. En anders: schakel een fysio oid in. Met je handen en voeten kun je ook veel bereiken door oefeningen met zo’n balletje met van die stekels. Daardoor stimuleer je weer van alles waardoor het gaat stromen. Dit soort dingen zijn er ook voor je voeten. Zelf heb ik veel voet problemen en ben daardoor op Barefootschoenen gaan lopen. Ging ook een wereld voor mij open toen. Maar dat is weer een heel ander verhaal waar ik een ander en apart blog over zou moeten maken.

  8. hey , ik herken die emotionele pijn ook .daarnaast klinkt het heerlijk om het te proberen .alleen bij mij zijn er heel veel pijnen die voort komen uit afwijkijngen in de ruggewervel .en ik denk niet dat het goed zal zijn deze foamrol bij iedereen te gebruiken .dat is jammer want zou alles doen voor die pijn te verlichten .liefs anne

    1. Hoi Anneke, nee ik zou zeker er niet “zomaar” mee gaan experimenteren bij afwijkingen in je ruggewervels. Dan is het zaak dat je dit bespreekt met een fysio oid. Wat wel zo is, is dat veel vanuit stand vanuit je voeten komt, dan zo naar boven, bekken en naar je rug. Veel in rug zit ook weer in bekken. En als je bijv met de roller (of een bal) daar naar toe kunt gaan, dan vermijd je je wervels en kan je toch die spieren losser proberen te krijgen. Verwacht niet dat alles in 1 keer is opgelost, het is een zaak van vele kleine dingen bij elkaar. Maar wellicht kan je van hieruit wel weer zelf wat dingen bespreekbaar maken met een fysio oid. Verdiep je eens in de Psoas. Ik hoor daar geen enkele fysio over namelijk. Moet ik nog een blog over maken. Het is echt allemaal vrij logisch. Jammer dat dit ons niet vertelt wordt….Sterkte met alles….

  9. Met verbazing jouw fijne artikel gelezen! Straf! Zijn er andere artikels waarnaar je kan verwijzen, want hier wil ik graag meer over weten!
    Wat ook zeer nuttig en heilzaam kan zijn is TRE, een methode waarin je leert trillen en op die manier spanningen op een heel natuurlijke manier kunt loslaten.
    Is zo geleerd en kost weinig moeite en tijd 🙂

    1. Ik ging iets te snel… nu net filmpje gezien… Jij kent TRE 🙂

      1. Ja ik ken TRE en ik ben er erg enthousiast over! Heb een interview hierover gemaakt en een boek review. TRE was voor mij echt een eye opener en daarom zeg ik ook tegen mensen dat als ze dit niet kennen of heftige problemen hebben, om dat rollen eerst met een fysio oid te bespreken. Doordat ik bekend ben met TRE wist ik wat er gebeurde toen ik begon te trillen. Maar als je dit niet weet, dan schrik je je rot waardoor de kans is dat je dissocieert groot is. Ik ben gewoon een mens die alles maar DOET en daarna pas DENKT. Dat is mijn stijl. Hardstyle. En ja dat brengt mij ver, maar is niet voor iedereen. Belangrijk dus dat je deze kennis hebt en dan voor jezelf kunt gaan onderzoeken of je hier wellicht iets mee kan. Ik ben voor de keuzevrijheid.

  10. Ja inderdaad, de pijn voelen die je toen niet durfde voelen is de enige weg te gaan. Die pijn heb je toen weggestopt omdat het te pijnlijk voor je was. Die pijn wil alsnog gevoeld en erkend worden en zo kan het langzaam terug weg stromen… Ik heb ook PTSS en doe TRE. Alle opgeslagen spanningen worden letterlijk uit je lichaam getrild en nadien voel ik een ontspanning in mijn lijf die ik nog niet kende. Vroeger in mijn jeugd veel last gehad van beven maar dat heb ik altijd onderdrukt, durfde het er niet laten zien. Mijn lichaam gaf toen zelf aan wat het nodig had (wat een wonder eigenlijk) en ik heb dat altijd onderdrukt… Nu op volwassen leeftijd mag het er allemaal alsnog uitgetrild worden zodat ik vrij kan zijn!!

    1. Mooi dat je TRE doet! Werken met de foamroller kan ook heel plaatselijk zijn en dienen voor spierblessures. Het maakt spieren namelijk ook weer “losser”. En als je bekend bent met TRE zal je ook niet schrikken als je lichaam gaat reageren door te “trillen”. Fijn dat je dit doet en “spread the word”! Persoonlijk vind ik dat er veel meer aandacht voor TRE moet komen!!!

  11. Een erg interessant stukje zeg!
    Ik heb oom al jàren last van rugklachten én nekklachten!
    Die stressklachten zouden er zeker oorzaak van kunnen zijn.
    Ik ben nieuwsgierig waar je zon foamkussen kan kopen.
    Iedere keer naar de kraker is iid een kostbaar grapje ☹

    1. Hoi, dank voor het compliment. De foamroller die ik in beeld heb zou ik je niet adviseren. Die is ERG hard. Er zijn van die rollers met van die “profielen”. Geen idee hoe ik het anders moet noemen. Daar heb ik ooit eens op gelegen en die is VEEL comfortabeler. Verder zou ik je willen adviseren om via Google te zoeken. Zo ben ik ook aan die van mij gekomen. Sterkte en succes!

  12. Jouw filmpje gezien en jouw verhaal gelezen Wat een herkenning zou mijn verhaal kunnen zijn. Ik ben nu iets ouder en het klopt heel mijn lichaam doet pijn. Ook van alles al geprobeerd. Nu bij de chiropracter omdat mijn onderrug steeds blokkerd en hevig pijn doet. Yoga helpt enorm maar soms ga ik te ver omdat ik geen pijn meer voel maar daarna weken een nog pijnlijker lichaam heb. Ik heb nog nooit een foamroller geprobeerd. Ga dat zeker ook proberen, waar kan ik die het beste kopen.
    Liefs Annettie

    1. Hoi, check voor een foamroller via google. Maar aschaf niet degene aan die ik laat zien op het filmpje. Die is veel te hard. Er is er eentje met een soort profiel en die is veel aangenamer. Heb zojuist een nieuw blog geplaatst. Check die ook. Zal je veel verklaren denk. Bij langdurige pijn ga dan aub advies inwinnen bij een fysio of yoga docent oid. Iemand die hier kaas van heeft gegetenen je op weg kunt helpen, zodat je het ook alleen en thuis kunt doen.Succes en sterkte!

  13. Ik heb ook al jaren last van me spieren en denk ook van stress/ burn out.
    Is er ook een filmpje hoe je kan zien hoe je het moet gebruiken??
    Goeie blog 👌🏼

    1. Hallo Joyce, stress en burn out gaat ook weer over andere dingen. Oa: hartcoherentie, ademhaling, sportrusten…
      Maar dat zijn weer totaal andere onderwerpen waar ik ook nog een blog over ga maken. In principe overlappen alle dingen elkaar wel. Voor mij is het dan lastig: over wat ga ik nu eerst schrijven? Dus hou de website in de gaten. Ik ga nu eerst aan de slag met de Psoas (zie ander blog) en fysieke pijn. Stap voor stap zal ik andere onderwerpen, waaronder die van jou bespreken (burn out/ stress). Wordt vervolgd dus….

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *