HELP, mijn PTSS klachten nemen toe

HELP, mijn PTSS klachten nemen toe

10 redenen waarom mensen met PTSS in een vicieuze cirkel belanden.

Als je lijdt aan (Complexe) Post Traumatische Stress Stoornis dan herken je het vast wel:  alles wat je ook doet of probeert, niets lijkt je te lukken of te helpen.
Het lijkt de situatie doorgaans alleen maar te verergeren. Je raakt moedeloos van al die pogingen en krijgt steeds minder vertrouwen in jezelf. Voor je het weet zit je gevangen in een vicieuze cirkel.

Geef de moed niet op! Er zijn manieren om deze vicieuze cirkel te doorbreken, maar dan zal je eerst moeten weten hoe je hierin terecht bent gekomen.

DE 10 REDENEN van het ontstaan van een vicieuze cirkel

  1. door stress maakt je lichaam Cortisol aan
  2. lichaam staat in de vecht of vlucht modus
  3. Cortisol waarde stapelt zich op
  4. lichaam raakt uitgeput
  5. slechte eet- en drinkgewoontes
  6. je wordt steeds futlozer
  7. te weinig energie om te gaan bewegen of sporten
  8. mensen met stress komen niet graag op straat
  9. gebrek aan frisse lucht en Vitamine D (zonlicht)
  10. somberheid neemt toe

Ik zal dit punt voor punt bespreken.

1. Door stress maakt het lichaam cortisol aan

Cortisol is een hormoon dat wordt aangemaakt om je lichaam in staat te stellen om te kunnen vechten of vluchten. Mensen met PTSS hebben vaak herbelevingen waardoor ze het gevoel hebben dat ze weer in een een stressvolle situatie zitten. Als reactie maakt het lichaam continu cortisol aan.

2. lichaam staat in de vecht of vlucht modus

Cortisol zorgt er voor dat je in een stressvolle situatie kunt vechten of vluchten. Dit is heel handig in situaties waarin je leven gevaar loopt. Door op zo’n moment ook te vechten of te vluchten raak je die cortisol weer kwijt. Als je PTSS hebt maak je dus continu cortisol aan waardoor je altijd in deze vecht- of vluchtmodus staat, zonder dat dit verbruikt kan worden.

3. Cortisolwaarde stapelt zich op

Doordat je in het hier & nu niet hoeft te vechten of te vluchten, wordt de cortisol niet verwerkt of verbruikt. Hierdoor stapelt dit zich op in je lichaam. Veel in beweging komen of sporten zou een deel van deze cortisol kunnen verbruiken waardoor het zich minder kan opstapelen in ons lichaam.

4. lichaam raakt uitgeput

De cortisol die zich opstapelt maakt dat je lichaam overprikkeld raakt. Je kan hierdoor slechter slapen. Je lichaam heeft echter slaap en rust nodig om te herstellen. Je raakt dan ook steeds vermoeider. Ook de bijnieren raken uitgeput waardoor je ook nog eens minder energie hebt.

5. slechte eet- en drinkgewoontes

Het klinkt misschien gek, maar als het cortisol niveau stijgt dan krijg je last van een hoge eetlust. En als dat nou in gezonde dingen zou zijn, dan is dit nog niet zo erg. Maar het zorgt er voor dat je juist trek krijgt in (verkeerde) koolhydraten en suikers. Dit zijn de dingen die het lichaam niet meer energie geven maar juist meer energie kosten; om dit te kunnen verwerken heeft het lichaam veel energie nodig. Het resultaat is dat je nog meer vermoeid raakt en je je minder energiek voelt.

Ga maar eens na hoe je je voelt na een maaltijd met Fast Food en een gezonde maaltijd. Je zal merken dat hier enorm veel verschil in zit.

6. je wordt steeds futlozer

Hoe ongezonder je eet, hoe minder “energie je hebt. Door het overmatige eten van (verkeerde) koolhydraten en suikers, krijg je een loom gevoel. Het kost het lichaam veel energie om deze stoffen te verwerken. Daarnaast zorgen juist deze voedingsstoffen voor meer gewichtstoename. Daarbij zorgt de hoge waarde van cortisol ook al voor een uitgeput gevoel en voor een hogere vetopslag rond de buikstreek.

7. te weinig energie om te gaan bewegen of sporten

Diep van binnen weet je dat je juist zou moeten bewegen. Dat dit goed voor je is. Maar als je je zó moe voelt en zo weinig energie hebt, dan is het erg lastig om daar de motivatie voor te vinden.

Daarbij zorgt de hoge cortisol waarde er voor dat er op den duur een bepaalde stof in je lichaam wordt aangemaakt die zorgt dat je sneller pijn ervaart zoals bijvoorbeeld rug- en hoofdklachten. Bewegen veroorzaakt dan ook al snel pijn en ongemakken. Het wordt dus steeds lastiger om nog in beweging te komen.

8. mensen met stress komen niet graag op straat

Door de hoge cortisol waarde raak je ook overprikkeld en nerveus. Het maakt je extra alert. Je ontspannen bewegen onder de mensen wordt steeds lastiger en kost je steeds meer energie. Energie waar je al zo’n tekort aan hebt. Even een blokje om is dan geen ontspanning meer maar roept juist nog meer spanning op. En dat ga je uit de weg.

9. gebrek aan frisse lucht en Vitamine D (zonlicht)

Frisse lucht doet wonderen. Door altijd maar binnen te zitten krijg je te weinig verse en frisse lucht binnen. Ook zonlicht hebben we nodig om vitamine D aan te maken. De cortisol zorgt er ook al voor dat ons immuun systeem verzwakt en door je binnen op te sluiten ondermijn je het nog meer.

10. somberheid neemt toe

De inactiviteit, gebrek aan energie en toename van gewicht en pijnklachten leveren geen positieve bijdrage aan je mentale gesteldheid. Een gevoel van zinloosheid neemt toe en daarbij je somberheid.

 

Gevangen in een vicieuze cirkel

Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat je inmiddels gevangen zit in een vicieuze cirkel. Zelf heb ik hier heel erg lang mee geworsteld. Dan werd ik weer lid van een sportclub en begon vol goede moed. Niet alleen had ik te weinig energie om het vol te houden, ik raakte ook al na het minste of geringste geblesseerd. Zo’n fitnesscoach vertelde me dan dat “een beetje spierpijn” erbij hoorde en dat ik door moest zetten.

Het lukte me niet. De pijn werd doorgaans zo heftig dat ik amper nog kon lopen. Daarbij was ik zo moe na het sporten, dat ik dagen nodig had om bij te komen. Ik was weer een mislukking rijker en een illusie armer. Moedeloos en gefrustreerd werd ik hiervan.

Om me niet nog langer bloot te stellen aan al die pijnlijke mislukkingen gaf ik de moed uiteindelijk  maar helemaal op waardoor de situatie eigenlijk alleen maar verergerde.

Er zijn manieren om die spiraal te doorbreken

Ik realiseerde me dat ik in een negatieve spiraal zat maar niemand vertelde mij HOE ik die moest doorbreken. Mijn zelfvertrouwen was tot een nulpunt gedaald.

Ik wist toen nog niet waarom het mij niet lukte. Niemand had mij uitgelegd hoe het precies werkte met PTSS en cortisol. En als je niet eens weet hoe je in deze situatie verzeild bent geraakt, dan kan je al helemaal geen oplossing bedenken.

Ondertussen heb ik die voor mijzelf wel ontdekt en heb ik die vicieuze cirkel doorbroken.

Als je wilt weten hoe, lees dan mijn mijn blog 10 tips om PTSS te doorbreken

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *