Als je PTSS hebt, dan sta je voortdurend onder stress.
Onder invloed van stress worden er specifieke hormonen aangemaakt die je lichaam in staat stellen om te kunnen vechten of vluchten.
Een zeer effectief mechanisme die ons het leven kan redden.
Maar als we continu onder invloed staan van dit soort stress, dan heeft dat uiteindelijk ernstige gevolgen.
Zowel op fysiek, psychisch, neurologisch als biologisch niveau.
Laat me dat even uitleggen…

Kettingreactie

Onder invloed van stress wordt er een kettingreactie in werking gezet:
Je ziet, voelt of hoort iets. (neurologisch)
Daar maak je een beeld bij die weer een bepaalde gedachte veroorzaakt. (psychologisch).
Dit veroorzaakt een reactie die via je zenuwstelsel richting je lichaam gaat waardoor bepaalde hormonen worden aangemaakt. (biologisch).
Dit geeft een bepaald fysiek gevoel (fysiologisch).

Het zenuwstelsel is zowel een rem- als gaspedaal

Dit gevoel geeft op zijn beurt ook weer feedback richting ons brein, en zo kan je uiteindelijk gevangen raken in een soort loop.
Het zenuwstelsel kunnen we onderverdelen in het sympatische en parasympathische deel.
Simpel gezegd; het rem- en gaspedaal.

Onze hartslag heeft een directe invloed op ons zenuwstelsel en kan dus ons rem- en gaspedaal beïnvloeden.
Echter, de ademhaling heeft weer een directe invloed op ons hartritme.
En dus kunnen we stellen dat we met onze ademhaling, ons welzijn min of meer kunnen besturen.

Er is uit onderzoek gebleken dat er een communicatie is tussen het hart en het brein.
Hoe we ons voelen is terug te lezen in onze HRV (HartRitme Variabiliteit).
Als we gestresst zijn dan laat de HRV een chaotische lijn zien, en als we ons kalm voelen dan is deze mooi en gelijkmatig.

Hieronder zal ik een screenshot delen van mijn resultaat ná een sessie.
Hierin zie je het verschil in HRV bij hoge of lage coherentie.

Stress geeft een chaotische HRV
Hoge coherentie geeft een gelijkmatige HRV

Coherentie is te trainen

Tijdens een workshop had ik een demonstratie gezien hóe je dit kunt meten en trainen.
Een simpele klassikale oefening maakte op mij een diepe indruk.
Nieuwsgierig als ik was besloot ik me hier verder in te gaan verdiepen.
En zo kwam ik op het pad van de Inner Balance van HeartMath.

Inner Balance app

  • zeer makkelijk om je coherentie mee te meten en te oefenen.
  • geeft je direct feedback.
  • makkelijk in gebruik en mee te nemen.
  • eigen ademfrequentie instellen
  • zelf tijd bepalen en instellen
  • naar eigen voorkeur in te stellen (tijd, kleur, ademfrequentie etc.)
  • begeleide meditaties mogelijk
  • uitgebreide uitleg via de app
  • gegevens kunnen met begeleider uitgewisseld worden
  • voortgang wordt automatisch bijgehouden in logboek

Toen ik hem binnenkreeg, sliep ik al weken niet of nauwelijks.
Was zelfs al weer naar de huisarts gegaan voor een paar slaappillen.
Enthousiast ben ik er mee aan de slag gegaan en….sliep binnen een paar dagen al snel weer in.
Al snel waren mijn meest ernstige slaapproblemen voorbij.
Natuurlijk heb ik nog wel eens een slapeloze nacht, maar die heeft iedereen wel eens, bedenk ik me dan.

check hiernaast de video waarin ik de Inner Balance demonstreer en review.

Review persoonlijke ervaring Inner Balance

Het spiegelde direct hóe ik in het leven sta

De Inner Balance gaf me rust en ik vond het leuk om te kijken of ik nóg beter kon worden.
Echter, zie ik de dingen al snel als een competitie en daar ging ik dus de mist in.
Je kan met de app namelijk je vorderingen bij houden maar ook kijken hoe je ten opzichte van anderen presteert.

Al snel veranderde het van ZIJN in DOEN, en dat is iets wat dit apparaat direct opmerkt!
Ik heb het zelfs getest in de Sangha, waar we mediteren en waar ik dikwijls wel een gevoel van heb dat het me rust geeft.

Meditatie betekent niet per definitie dat je hoog coherent bent!

Echter, op het moment dat je in een soort van visualisatie zit, (wat al snel gebeurt tijdens een mediatie)
dan hoeft dat niet per definitie te betekenen dat je hoog coherent bent.
Ook ben ik er mee in slaap gevallen of gebruikte ik het tijdens het lezen van een boek.
Alles om te testen of ik dan coherent zou zijn.

Niet dus!
En daar ben ik toch wel van geschrokken.

Tijdens mijn gesprek met de directeur van Heartmath Nederland, vertelde hij me ook dat hij jarenlang Transcedente Meditatie had beoefend.

‘Dan denk je al snel dat je dan maximaal tot rust komt, maar ben je onbewust toch iets aan het doen!’
aldus zijn uitspraak. 

Je probeert stil te zijn, nergens aan te denken, of juist wél etc.
Afijn, ik heb dus ontdekt dat dit niet betekent dat je dan ook coherent bent.
En het is juist die hoge coherentie die in weze op je REMPEDAAL trapt.

Het belang van het trainen van je coherentie

  • Het zorgt ervoor dat de balans in je lichaam wordt hersteld.
  • Je krijgt rust in je hoofd.
  • je wordt er helderder van.
  • Je wordt er kalmer van.
  • Meer gecenterd.
  • Zorgt voor een betere focus.
  • Je gaat minder snel vanuit emotie reageren (je lontje wordt langer)
  • Je raakt minder snel overspoelt
  • Betere nachtrust
  • Meer energie

Positieve gevoelens hebben een directe invloed op onze staat van ZIJN

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat als we gestresst of boos zijn onze hartritme patroon chaotisch is.
(zie de bijgevoegde screenshots in het blog)
Als we coherent zijn, dan geeft dit een gelijkmatig patroon.
Dit patroon verschijnt ook als we emoties zoals dankbaarheid, liefde en waardering ervaren.

Als je dus in staat bent om je HartRitme Variabliteit (HRV) te veranderen, dan ben je in staat in staat om je emotionele staat te veranderen.
De Inner Balance geeft je directe feedback en kan je vorderingen ook bijhouden gedurende langere periodes.

Pas de app persoonlijk aan

Mij heeft het heel veel inzicht gegeven in HOE ik in principe functioneer en wat voor mij wel en wat niet werkt.
Ik heb gemerkt dat door mijn competitieve houding, ik er dus een wedstrijd van ging maken.
Niet echt de houding om in coherentie te komen.
Ik heb het geluid dus uitgezet, omdat de verschillende niveaus (laag – midden – hoog) ieder een eigen geluid geven.
En dit veroorzaakte bij mij stress.
Ook merkte ik dat als ik mijn ogen dicht deed, ik onbewust begon te denken en dus niet meer hoog coherent bleef.
Daarnaast heb ik de sessies verkort.
Zo is het sneller “haalbaar” om te doen, wat mij ook sneller motiveert om een sessie in te passen gedurende de dag.
En door de kortere tijd, heb ik een betere focus en dus een beter resultaat.
Een win-win situatie dus.
Leer jezelf dus beter kennen door het gebruik van de app en pas deze aan hoe het voor jou het beste werkt!

De instellingen waarmee de app geheel naar eigen voorkeur kunt maken

Maak er een gewoonte van en integreer het in je dagelijkse leven

Maar wat nóg meer een ding was, is VOLHOUDEN!
Want ik was er goed mee op weg.
Het deed me echt enorm goed.
Vervolgens kwam ik in een stress situatie terecht en moest ik verhuizen.
Het gebruik van de Inner Balance verdween uit mijn dagelijkse routine.
Waarna het een tijdje uit mijn zicht verdween…

Terwijl hoe GOED dit ook is, het is wel iets wat je echt herhaaldelijk moet DOEN.
Eén keer een gewicht optillen, geeft ons ook geen spierballen.
Dat snappen we best.

Dus als je beter in je vel wilt zitten, ook op langere termijn,
zal je moeten oefenen en dit dagelijks moeten doen.
Want je traint hiermee je lichaam en geest om weer coherent te worden.
Door dit elke dag, het liefst meerder malen, te doen, oefen je.
Dan zal je merken dat het steeds en steeds makkelijker zal gaan.
Uiteindelijk ga je ervaren dat je op dagelijks niveau steeds meer in een soort van balans gaat komen.
Je basis niveau verandert positief.

Wat ik er vooral fijn aan vind, is dat het klein en handzaam is.
Het past in mijn binnenzak waardoor ik het altijd bij me kan dragen.
Oefenen hoeft maar korte tijd.
Het is beter om het vaker 2 á 3 minuten per dag te doen, dan eenmaal 15 minuten.

Speciale ademoefeningen geven mij juist stress

Je hoeft met de Inner Balance app niet op je ademhaling te letten
in de zin van;
* zoveel tellen in en zoveel tellen uit.
* adem naar je buik
* hou je adem vast
* etc.

Want persoonlijk krijg ik daar juist stress van.
Omdat ik dan meer bezig ben met of ik het wel goed doe, dan met het doel van de oefening; rustig worden!
Wellicht herken je dit.

Mij heeft het heel veel gebracht, in weze direct al.
En na een tijdje stil te hebben gestaan door alle persooniljke omstandigheden, heb ik het weer opgepakt.

De app is praktisch en toepasbaar

Op de app vind je allerlei oefeningen die je kunnen helpen om het maximale uit je Inner Balance te halen.
(zie screenshots hieronder)
Dat zou ik wel adviseren, want ook dáár had ik het geduld niet voor.
Ik begon direct en ging pas veel later dit onderzoeken.
Het had me veel opgeleverd als ik eerst de rust had genomen om daar doorheen te gaan.

Uitleg gaat simpel en praktisch via dit menu
Via deze korte begeleidingn kan je nog sneller effectief gebruik maken van de Inner Balance

Zelf zou ik ook willen adviseren om er toch in eerste instantie hulp bij te zoeken.
Op hun site kun je speciale HeartMath Coaches vinden.
Al is het maar om je op weg te helpen.
Dat geeft je meer zelf-vertrouwen en dus ook rust.
En dat is toch je uiteindelijke doel.

Voor meer informatie over hart coherentie, de Inner Balance of het vinden van een coach bij jou in de buurt,
kijk dan op website van HeartMath.

Klik op deze link om het gratis boek "PTSS, hoe zit dat nou...?" te downloaden.
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *